Van Ernst & Bobbie naar Facebook

Het leven zonder media is bijna ondenkbaar. In de hedendaagse samenleving plaatsen we samen zo’n 350 miljoen foto’s per dag op Facebook. Dit komt neer op 15 miljoen foto’s per uur, 234 duizend foto’s per minuut en maar liefst vierduizend per seconde. Het is bijna onvoorstelbaar dat Facebook nog maar 10 jaar bestaat. Zo’n groot medium is een zo’n korte tijd immens populair geworden. Naast volwassenen zijn zelfs kinderen te vinden op een medium als Facebook. Zo jong en nu al uitermate actief op een sociaal medium. Bij mij verliep dit toch net ietsje anders…

Zomaar een ochtend in het jaar 2000 in huize Meijer. Samen met mijn ouders en zus zit ik aan de ontbijttafel. Tijdens het ontbijt stond de televisie aan en keken we naar een programma als ‘ Ernst, Bobbie en de rest’ . Dit was voor mij eigenlijk het enigste moment van de dag dat ik écht televisie keek. Na schooltijd ging ik met vriendinnetjes buitenspelen. Dit was natuurlijk véél leuker en stoerder. Regelmatig kwam ik thuis met een gat in mijn kleding, want vallen hoorde er natuurlijk ook bij. Vallen wat momenteel een barst in het scherm van je mobiel oplevert.

Een paar jaar later kregen de media meer invloed op mijn leven. Ik mocht eindelijk spelletjes spelen op de computer van mijn vader. Nog een paar jaar later leerde ik programma’s als MSN en Hyves kennen. Opeens was het gigantisch cool om tegen elkaar te praten via een computerscherm. En de echte coole kinderen kregen in groep 7 al een mobieltje.

In het jaar 2008 ging ik naar de middelbare school. Voor mijn verjaardag kreeg ik mijn eerste mobiel. Nog nooit was ik zo blij met een cadeau. Het was precies de mobiel die ik graag wilde. Hij was roze, kon sms-en en daar bleef het eigenlijk wel bij. Mijn vreugde duurde helaas niet lang, want die mooie roze mobiel bleek niet heel sterk te zijn. Van mijn ouders kreeg ik een nieuwe mobiel. Deze mobiel had zelfs een camera! Mobiele telefoons kregen steeds meer functies. Snel werden mobiele telefoons met internet en touchscreen razend populair.

Momenteel zijn apps als Instagram, Facebook en Snapchat populairder dan ooit. Er bestaan miljoenen facebook -en twitteraccounts. De jeugd groeit momenteel op met een kolossaal aantal media middelen. Er zijn zoveel ontwikkelingen geweest afgelopen jaren en we kunnen er komende jaren nog veel gaan verwachten!

Plaats een reactie