Effectief reclame maken

Commerciële bedrijven dromen ervan: veel mensen bereiken in een zeer korte tijd. Je wilt als bedrijf echter niet dat mensen enkel de reclame zien, maar natuurlijk overgaan op wellicht een aankoop. Hoe moet dit precies? Een model waar bedrijven mee kunnen werken is het AIDA-model. Een model dat naar mijn mening erg goed werkt, omdat de (toekomstige) klant stap voor stap meer motivatie krijgt om het product te kopen.

Wat houdt dit AIDA-model eigenlijk  in? Als u dit voor het eerst leest, is het vrijwel onmogelijk om hier een touw aan vast te knopen. AIDA is een afkorting voor Attention, Interest, Desire, Action. Dit is een stappenplan die gevolgd kan worden bij bijv. reclame maken. Maar wat gebeurd er precies per stap in dit proces?   Dit is heel duidelijk uit te leggen. Namelijk::

Attention:

Er wordt aandacht getrokken van een lezer van een folder / artikel op social media of kijker van een reclame op televisie. Het doel is om de lezer/kijker te overtuigen om de reclame verder af te kijken of verder te lezen.

Interest:

Er moet interesse bij de lezer worden gewekt aan de hand van de informatie in de reclame. In deze stap is het doel om de lezer puur meer informatie te geven over een product.

Desire:

In deze stap moet de (toekomstige) klanten ervan overtuigd raken dat zij dit product écht nodig hebben. De interesse wordt nu omgezet in een wens naar dit product. In de reclame zal dus extra benadrukt moeten worden hoe belangrijk dit product voor een gebruiker kan zijn.

Action

Dit is de stap waar de lezer overgaat op de aankoop. Dit kan slim verwerkt worden in een reclame door te benadrukken waar je dit product precies kan verkrijgen (bijv. een website noemen)

coca cola bus 2

Een goed voorbeeld is de Coca Cola kerst commercial. Voor mensen die deze reclame voor het eerst zien, is de grote coca cola bus iets opvallends. Het begin van de reclame is interessant genoeg om hem af te kijken (attention) . In de reclame is te zien hoeveel mensen het gezellig hebben tijdens de kerstdagen terwijl ze genieten van een flesje cola. De kijker krijgt nóg meer interesse in het product (interest) . Naar mate de kijker de reclame vaker ziet, krijgt hij het gevoel dat dit product écht een bijdrage levert om een gezellige kerst te krijgen met elkaar (desire) . Vervolgens zal de kijker in de supermarkt gemotiveerd zijn om het product te kopen (action).

Als u na het lezen van dit artikel meer interesse heeft gekregen in het AIDA-model  kan ik u enkel één tip geven: ACTION!

 

Plaats een reactie