Voor-en nadelen van buitenmedia

Wanneer je onderweg bent van huis naar de werkplek staat hoogst waarschijnlijk de radio in de auto aan. Naast muziek is er ook reclame te horen op de radio. U wordt echter niet alleen benaderd door bedrijven via de radio, maar ook door buitenmedia. Langs de weg staan namelijk billboards en reclamemasten. Buitenmedia zijn er van heel goedkoop tot peperduur. Wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen van dit medium?

Bekende voorbeelden van buitenmedia zijn reclameborden langs de (snel) weg, vlaggen van bedrijven en borden langs het voetbalveld. Het effect hiervan is dat mensen op verschillende plaatsen bereikt worden. Dit vind ik een groot voordeel van buitenmedia. Ze komen op veel verschillende plaatsen voor en hierdoor bereiken ze ook veel mensen. Voor bedrijven die meerdere doelgroepen hebben, lijkt mij het verstandig om te werken met buitenmedia. Ze bereiken op deze manier zowel de ene doelgroep als de andere. Een ander voordeel van buitenmedia vind ik het feit dat dit medium niet kan worden vermeden. Bij vele media worden reclames overgeslagen. We zappen reclame van televisie weg en bij de radio luisteren we even naar een andere zender. Een bedrijfsvlag of bord kan niet worden vermeden. Het staat er nu eenmaal.

Uiteraard zijn er ook minder positieve kanten van buitenmedia. Een boodschap op bijvoorbeeld een reclamebord langs de weg moet erg krachtig zijn. Mensen passeren dit bord namelijk in een aantal secondes. De boodschap moet dus zo duidelijk zijn dat mensen het in korte tijd direct begrijpen. Wanneer dit niet gebeurd, is de kans op een ruis erg groot. Daarnaast zijn buitenmedia gevoelig voor vandalisme. Reclameborden kunnen (opzettelijk) worden beschadigd waardoor de kosten nóg hoger worden. Buitenmedia hebben namelijk een redelijk prijskaartje.

Posters, vlaggen en borden zijn vrij ouderwetse manieren van reclame maken. Echter zijn buitenmedia ook meegegaan met de tijd. Billboards zijn er namelijk ook digitaal en zelfs in 3D vorm. Naar mijn mening werkt buitenmedia het beste als crossmediaal concept. Dit houdt in dat het gecombineerd wordt met een andere media vorm. Wanneer er een merk reclame maakt op televisie lijkt mij het een goed plan om mensen in hun dagelijkse leven te herinneren aan dit product. Daar zijn buitenmedia de ideale oplossing voor.

 

Plaats een reactie