Audiovisuele media

Sommige producten leren we kennen door bepaalde reclames. Reclames uit kranten, reclames op billboards langs de weg etc. Dat reclame op televisie wordt uitgezonden weten we allemaal. Televisie reclame valt onder de audiovisuele reclames. Naar mijn mening zijn audiovisuele reclames voor bedrijven erg doeltreffend. Wat is eigenlijk zo gunstig aan een medium als televisie? Dit is iets waar je zelf niet over nadenkt bij het kijken van een reclame, maar wat juist erg belangrijk is. Iets waar reclamemakers natuurlijk wél over nadenken.

Een medium als televisie is naar mijn mening zo gunstig omdat de boodschap erg goed kan worden overgebracht op een kijker. Er wordt namelijk gebruik gemaakt van zowel beeld als geluid. In tegenstelling tot bijv. reclame op papier kan er ook muziek worden afgespeeld in de reclame. De combinatie van beeld en geluid zorgt er ten eerste voor dat de boodschap beter blijft hangen. Een beeld zegt nu eenmaal meer dan duizend woorden. Het blijven hangen van reclame of de bekendheid van een product gaat vaak onbewust. Daarnaast bereikt een reclame ook een groter publiek in een erg korte tijd .

Een minder gunstige kant van reclame op televisie vind ik het feit dat reclame makkelijk kan worden vermeden. Persoonlijk zap ik veel reclame weg en ik denk dat ik daar niet de enigste in ben. Daarbij komt dat het een erg dure manier van reclame maken is. Dit is de reden dat vaak enkel grote bedrijven reclame maken op televisie. Zij kunnen dit natuurlijk gewoon betalen.

Naast reclame voor producten maken ook goede doelen veel reclame op televisie. Het doel is natuurlijk om meer geld of sponsoren te werven. Doormiddel van (zielige) kinderen in armoe landen te laten zien met op de achtergrond triestere muziek breng je een emotie over bij de kijker. Wanneer deze emotie in het spel komt, is de kans dat mensen geld doneren groter, dan enkel bij het zien van een foto in bijv. een folder.

De combinatie van beeld en geluid is dus doeltreffend voor verschillende soorten bedrijven. Echter zullen niet alle bedrijven dit kunnen betalen.  Bedrijven die reclame maken via televisie staan vaak verser in het geheugen van kijkers. De kans dat een kijker vervolgens een  product gaat kopen van dit bedrijf/merk is daardoor groter. Audiovisuele reclames hebben een groot bereik, maar daar staat natuurlijk wel een prijskaartje tegenover. Een prijskaartje dat het voor de grote bedrijven zeker waard is.

Plaats een reactie